Fondul Social pentru Climă (FSC) se dorește a fi un instrument care sporește eficiența și atenuează impactul asupra bunăstării ca efect al extinderii tarifării emisiilor de carbon în sectoarele clădirilor și al transportului rutier prin introducerea sistemului de comercializare a certificatelor de emisii (ETS2). FSC va ajuta gospodăriile vulnerabile și utilizatorii de mijloace de transport să reacționeze la creșterea prețurilor la combustibilii fosili prin facilitarea investițiilor în soluții cu emisii reduse de carbon. Acesta poate oferi, de asemenea, un sprijin direct temporar al veniturilor pentru a acoperi impactul inițial asupra grupurilor vulnerabile până când investițiile pe termen lung își produc efectele, dar acesta nu este principalul mecanism de sprijin.
Important este ca intervențiile FSC să abordeze în primul rând potențialul impact legat de introducerea ETS2. Această limitare a domeniului de aplicare, precum și cea a bugetului, înseamnă că acest instrument nu poate aborda problemele generale de sărăcie energetică ale unei țări. Cu toate acestea, veniturile suplimentare din ETS2 (sau alte surse de finanțare) pot fi utilizate în mod semnificativ pentru atingerea unor obiective similare în afara domeniului de aplicare direct al FSC, inclusiv prin mecanisme de finanțare complementare.
În România, cea mai mare incidență a ETS2 va fi limitată la minoritatea gospodăriilor conectate la rețeaua de gaze naturale, care se află în general în afara celor mai mici categorii de venituri. Pentru o gospodărie cu un consum mediu lunar de gaze naturale de 100 de metri cubi, un preț al carbonului de 45 EUR/t are un impact lunar de aproximativ 8,2 EUR/lună.
Deși nu intră direct în domeniul de aplicare al FSC, se preconizează că numeroasele gospodării rurale care utilizează biomasa lemnoasă pentru încălzire, deși nu sunt afectate în mod direct de ETS2, vor face tranziția către surse de încălzire mai convenabile – furnizarea de ajutor pentru ca acestea să treacă la soluții cu emisii reduse reprezintă o oportunitate. În zonele urbane, în ciuda declinului recent, încălzirea centralizată rămâne o opțiune relevantă care ar putea fi facilitată de FSC.
Impactul va fi mai răspândit în rândul utilizatorilor din sectorul transporturilor, unde combustibilii fosili reglementați de ETS2 domină mixul de combustibili. Pentru un preț al carbonului de 45 EUR/t, creșterea simulată a prețului este de 0,12 EUR pe litru de motorină și de 0,10 EUR pe litru de benzină. Îmbunătățirea accesului, a calității și a performanțelor în materie de emisii ale transportului public și accesul la vehicule cu emisii reduse sunt opțiuni viabile pentru punerea în aplicare a FSC.
În ansamblu, conformitatea cu FSC va necesita eforturi semnificative, colectarea de date, cartografierea programelor existente și justificări pentru măsuri și investiții suplimentare, precum și etape și obiective credibile. Cu toate acestea, acest proces vine, de asemenea, cu oportunități semnificative.
Recomandări pentru decidenții din România
- Să profite de oportunitățile oferite de FSC pentru a aborda sărăcia energetică (și din perspectiva transporturilor) mai sistematic în România. Efortul necesar pentru colectarea datelor și conceperea PSC va fi substanțial și, cu ajutorul FSC sau al altor programe de asistență tehnică și de consolidare a capacităților finanțate de UE, ar putea fi utilizat în mod optim prin regândirea interacțiunilor dintre politicile climatice, energetice și sociale, prin colectarea și gestionarea mai multor date, reducerea erorii de excludere și abordarea surselor multiple și concomitente de vulnerabilitate.
- Să conceapă măsurile din PSC în sinergie cu alte instrumente de finanțare, existente sau potențiale. Există multe interacțiuni posibile între FSC și PNRR, Programul Regional, Programul de Dezvoltare Durabilă, Programul pentru Tranziție Justă și Administrația Fondului de Mediu. Atunci când intervențiile necesare nu se încadrează în domeniul de aplicare sau în bugetul FSC, acestea pot fi completate prin intermediul altor fonduri.
- Să permită o consultare cuprinzătoare și semnificativă pentru a se asigura că măsurile și investițiile sunt adaptate corect la nevoile grupurilor vulnerabile și sunt concepute într-o manieră incluzivă cu beneficiarii și autoritățile locale.
Ana-Maria Niculicea, EPG Researcher
Ana-Maria Niculicea is a Researcher at Energy Policy Group, in the Clean Economy programme. She coordinates research activities on climate governance with a focus on enhancing national climate governance and the social acceptance of the transition to a low carbon economy. Additionally, she conducts research on social acceptance of CCUS technologies in the Horizon2020 ConsenCUS project.
She holds a MSc in Politics, Economics and Philosophy from University of Hamburg and a bachelor’s degree in Political Science from National University of Political Studies and Public Administration.
Contact: ana.niculicea@enpg.ro